Levertijden

Beste klanten, we worden elke dag overspoeld met 1 en dezelfde vraag: ‘waar blijft de fiets die ik besteld heb?’ In die context wil ik even proberen te kaderen wat er momenteel in de fietsbranche speelt. Een nieuwe fiets is bij uitstek een product dat bestaat uit een grote hoeveelheid onderdelen die letterlijk uit de hele wereld komen. Een wereld waarin een bekend virus iedereen nog steeds parten speelt. Een fabrikant heeft als verantwoordelijkheid om op het juiste moment alle onderdelen in voorraad te hebben om dan een complete fiets te kunnen bouwen en leveren. Als er m.a.w. 1 schakeltje in de ketting hapert, kan de fiets niet afgemonteerd worden en hebben we te maken met vertragingen. Ook voor het transport draaien veel firma’s (nog) niet op volle sterkte en duurt het allemaal langer dan wat we gewoon zijn. Als fietswinkel dringen wij bij onze leveranciers erop aan altijd correct te communiceren over de te verwachte levertijd, maar zelfs dat lukt in veel gevallen niet meer. Combineer dat met een compleet geëxplodeerde vraag naar nieuwe fietsen en daarbij voor veel mensen vakantietijd en het is te begrijpen dat we elke dag mensen moeten vragen om geduld. Wij vanuit onze kant werken de zomer door zodat alle nieuwe fietsen geleverd en klaargemaakt kunnen worden van zodra ze hier arriveren. Meer kunnen wij niet doen. Hopelijk kan dit voor sommigen verduidelijken waarom het allemaal wat langer duurt. Het frustreert ons evenzeer.